AB Contact oslavuje 15 rokov: Príbeh úspešnej realitnej kancelárie v Piešťanoch

Andrej Bartovic pri zakladaní firmy AB Contact túžil po verných klientoch, ktorí si budú jeho služby vážiť, opakovane sa vracať a ocenia spoľahlivého partnera v realitách. Podarilo sa! AB Contact je na trhu už 15-ty rok a prosperuje najmä vďaka referenciám, predáva iba exkluzívne ponuky a predstavuje špičku na lokálnom trhu. Ako sa k tomu všetkému dopracovali a ako prekonali najťažšie krízy, povedal v rozhovore spolumajiteľ Andrej Bartovic.

Ako si spomínate na svoje začiatky v realitnej oblasti?
V roku 2004 už bola doba mobilov a počítačov, ale internet a web ešte nefungoval tak ako dnes. Vtedy tu bola zlatá doba inzertných novín – v Piešťanoch hralo prím A.B. Piešťany. V piatok o druhej poobede sme čakali na čerstvé vydanie a potom sme obvolávali nové inzeráty. Dnes sa tomu hovorí studený nábor. Čím skôr zobrať do ponuky a ponúknuť ďalej. V tom čase bolo málo nehnuteľností, trh rástol, všetko sa predávalo ako teplé rožky, časom išli ceny hore. Trh sa ešte len formoval, verejnosť mala oveľa menej informácií ako dnes. Čo sa týka mňa, bol som mladší, nemal som rodinu, úplne som realitnému trhu podľahol – možno na celý život.

Ako vtedy fungovali makléri, inzercia, komunikácia, obchody?
Všetko sme riešili po telefóne a osobne. Maily sa využívali minimálne. Trh s úvermi ešte len začínal, väčšinou sa platilo z vlastných zdrojov, niečo sa už platilo prevodmi cez banky, veľa sa ale platilo v hotovosti. Zákony o obmedzení platieb v hotovosti neboli. Peniaze pri predaji sa rátali na stoloch, nosili sa v igelitkách a kufríkoch. Čo sa týka inzercie, tá sa z novín postupne presunula na internet a v roku 2006 sme už fičali na www.reality.sk Spustiť funkčnú web stránku bol projekt na pár mesiacov.

Prekonali ste aj nejaké krízy? Boli momenty, keď ste to chcel zabaliť?
V roku 2008 nás kríza trafila po hlavičke. Predávali sme prvý veľký projekt, mali sme niekoľko zamestnancov, prestalo sa predávať a náš hlavný partner nám nevyplatil provízie, za byty ktoré mal predané. Vtedy sme sa ekonomicky dotkli dna, našťastie nejaké rezervy a moja opatrnosť nás zachránila a potom, čo sme vyhrali súd a peniaze nám boli vyplatené, sme mohli zase normálne fungovať.

Keď ste v roku 2004 začínali, ako ste si predstavovali budúcnosť? Splnili sa očakávania?
Po skončení strednej školy som pracoval v cestovnej kancelárii FIFO. Asi sedem rokov som každý rok robil v sezóne delegáta najmä v Chorvátsku a na Thassose. Veľmi veľa mi to dalo do života – zo všetkého najviac sa mi páčil vernostný program, bolo neuveriteľné koľko malo FIFO už v tom čase stálych klientov. Ak som mal v roku 2004 nejakú predstavu, tak v tom, že raz chcem mať tiež veľa stálych klientov, ktorí si ma a moju kanceláriu budú vážiť – tzv. celoživotných klientov. Na toto som sa zameral na úkor rýchlych peňazí z provízie. Som rád, že tento cieľ sa mi už dnes splnil, aj keď samozrejme vždy to môže byť ešte lepšie.

Ako vidíte budúcnosť realitného biznisu? Aké to bude o ďalších 15 rokov?
Nie som veľký vizionár. Postupne čoraz viac vecí budú za ľudí robiť počítače, čo sa prejaví aj v našom odvetví. Klienti však vždy budú potrebovať realitného odborníka, na ktorého sa budú vedieť spoľahnúť. Takže asi budeme za 15 rokov pracovať trošku inak, ale naše povolanie nezanikne.

Čo by ste popriali svojej firme k narodeninám?
Aby sa jej darilo, tak ako doteraz a zostala dobrou značkou, ktorú budú ľudia v našom regióne poznať a vážiť si ju. Aby bol čím skôr bol prijatý kvalitný realitný zákon a postupne sa vyčistilo realitné prostredie. Strašne ma ubíja, keď mi klienti hovoria o negatívnych skúsenostiach s inými kanceláriami a maklérmi. Potrebujeme (my realiťáci, ale aj verejnosť) čisté, prehľadné prostredie, v ktorom budú poskytovať služby, naozaj len odborníci.

V Piešťanoch patríte k špičke. Kam sa chcete ďalej posúvať? Čo sú pre vás priority?
Realitný biznis je osobný biznis. Klienti veria ľuďom. Preto som nikdy nemal ambíciu a ani nemám, otvárať pobočky v iných mestách. Cieľom je stále zlepšovať kvalitu poskytovaných služieb tak, aby sme si udržali postavenie na trhu. Zároveň byť pozitívnym vzorom na realitnom trhu a ukazovať verejnosti a iným realitkám ako sa to má robiť.

Mnohí realitný chlebíček okúsia ako makléri, ale dlho nevydržia? Aký by mal byť dobrý maklér?
Realitný maklér nemá pracovný čas, on svojou prácou musí žiť od rána do večera, musí tým byť „zdravo posadnutý“ a musí to z neho okolie cítiť, aby bol uveriteľný. Musí mať vedomosti a skúsenosti – to potrebuje čas, počas trojdňového školenia sa to nenaučí, nakoľko každý obchod a klient je jedinečný. Neustále musí na sebe pracovať a vzdelávať sa. No kľúčová je dôveryhodnosť. Ak vás raz majú ľudia za podvodníka, alebo lajdáka, nikdy vám nezveria predaj ich nehnuteľnosti… Dnes sa tomu hovorí osobná značka. No a samozrejme ešte musia ľudia o vás vedieť, lebo čo z toho, ak toto všetko viete, ale nie ste na trhu známy. Z môjho pohľadu, ak maklér nespĺňa vyššie spomenuté, tak do roka až dvoch skončí.

Zážitkov v praxe makléra je asi veľa. Povedzte ten najzaujímavejší.
Asi v roku 2005 sme získali do ponuky krásny 1-izbový byt. Majiteľ, ktorého som predtým nepoznal, bol v zlej sociálnej situácii, potreboval peniaze a vôbec netušil, akú hodnotu má jeho byt. Tvrdil, že potrebuje 600-tisíc korún a za tie chcel byt aj predať. Samozrejme prvé čo mi napadlo, vyplať mu tých 600-tisíc a zajtra predáš byt za 800-tisíc. Ale nespravili sme to, byt sme dali do ponuky za cenu, ktorú chcel. Na druhý deň bola pred našou kanceláriou rada ako v TUZEXE na banány. Ten byt sme nakoniec predali za 900-tisíc korún. Síce sme zarobili „iba“ províziu, ale vždy keď dotyčného pána stretnem v Piešťanoch, tak sa s úsmevom pozdravíme a mám skvelý pocit. Medzičasom sme na obchodoch, ktoré sme získali na referenciách od neho, zarobili oveľa viac.

Popri realitnej činnosti sa aj vzdelávate, píšete blogy a angažujete v realitných združeniach. Čo vám to prináša?
Potrebujeme byť v obraze, všetky trendy k nám idú postupne s omeškaním od západu. Takže je dobré vedieť, čo sa deje v USA, alebo Veľkej Británii. A keď nie tam, tak aspoň v Prahe, Brne a Bratislave. Vzdelávanie je v našom obore hlavne o stretávaní sa s úspešnými kolegami, pozeraní videí, sledovaní trendov a nových zákonov. Na druhej strane potrebujeme, aby nás ľudia poznali a vedeli, čo robíme a kto sme. Musíme byť na očiach. Cieľom blogov je reagovať na aktuálnu situáciu na trhu a situácie, ktoré zažívame v praxi. Zároveň sa chceme s verejnosťou podeliť o poznatky a skúsenosti. Mne pochvala za dobrý článok prináša radosť a uspokojenie. Po rokoch som si uvedomil, že samotný úspešný obchod (predaj alebo prenájom) ma už nerobí šťastným a beriem ho viac menej ako samozrejmosť, aby bolo na výplaty a doma na chleba. Šťastným ma napĺňa pochvala od spokojného klienta, nábor na základe referencie, uznanie od kolegu za dobrý článok, alebo ak v bratislavských realitných kanceláriách povedia, vy to tam v tých Piešťanoch robíte fakt dobre, sledujeme váš Facebook, pozeráme vaše videá a dávame vás za vzor našim maklérom.

Zdroj: AB Contact