Čo obnáša byť skutočným odborníkom v realitách

Realitný maklér nie je osoba, ktorá Vám len otvorí byt na obhliadke. Je to obchodník a odborník.
Pokiaľ mi zveríte predaj Vašej nehnuteľnosti, mám tri základné úlohy:
Pred predajom Vám poradiť a upozorniť Vás na prípadné riziká.
Predať Vašu nehnuteľnosť za čo najvyššiu cenu v dohodnutom čase.
Zastrešiť predaj od začiatku až do konca, veci odkomunikovať a vyriešiť bežné problémy s predajom spojené.
Väčšinu svojho pracovného času trávim na obhliadkach a komunikujem s klientmi, kolegami, právnikmi, znalcami, geodetmi, úradníkmi, bankármi, finančnými poradcami. Zväčša „v teréne“ mimo kanceláriu alebo telefonicky. Zvyšný čas trávim za počítačom, vybavujem maily, aktualizujem ponuky, pripravujem podklady k zmluvám, vypracovávam reporty klientom, vediem si evidenciu, databázu a štatistiky. Popritom sa vzdelávam a budujem si svoj osobný profil.
Môj deň začína plánovaním pri káve. Stanovím si priority, potvrdím termíny stretnutí a kým nezvoní mobil snažím sa stihnúť čo najviac práce za počítačom. Postupne počas dňa rastie počet telefonátov a s tým úmerne aj počet požiadaviek zo strany klientov, ktoré musím zvládnuť a zladiť s mojim kalendárom. Dynamickosť a flexibilita sú nevyhnutným predpokladom, aby som to ustála.
Byť upravená a dobre naladená na každom stretnutí je samozrejmosť, veď nikto nechce stretnúť mrzutú a ustarostenú maklérku, ktorá sa pasuje s vlastnými problémami.
Ale správna komunikácia je z môjho pohľadu najdôležitejšia a kľúčová. K nej potrebujem mať dostatočné odborné vedomosti, skúsenosti, intuíciu a cit pre hľadanie správnych riešení. Toto všetko sa dá, ak má maklér chuť a správneho tútora, postupne naučiť. Bez toho je to len habkanie a vyhováranie.
Moje začiatky neboli ľahké. Z predchádzajúceho zamestnania som síce mala skúsenosti s predajom, aj s prácou s ľuďmi, no nehnuteľnosti, právo a stavebníctvo boli pre mňa španielska dedina. Hnal ma však môj sen a cieľ – stať sa profesionálom v realitách. Musela som sa veľa vecí naučiť. Postupne som na väčšinu bežných odborných problémov spoznala riešenia. Na nepríjemných situáciách som sa naučila vytvoriť si komunikačné pravidlá. Preskákala som si tým a dnes sú už tieto situácie (ktoré pre iných predstavujú hrôzu a stres) pre mňa rutina.
Táto práca, ak ju chcem robiť kvalitne, si vyžaduje 100% nasadenie a koncentráciu. Je to zamestnanie (živnosť) na plný úväzok. Nedá sa robiť doplnkovo – pár hodín denne, dva – tri dni v týždni. Musím zvládať svoje bežné každodenné pracovné veci a okrem toho sledovať vývoj na trhu, zmeny v zákonoch a úveroch. Na otázky klientov potrebujem mať aktuálne odpovede a na problémy správne riešenia. Len vtedy ma akceptujú ako ich realitného poradcu, na ktorého sa s dôverou obracajú.
Stať sa skutočným realitným odborníkom je beh na dlhú trať. Je potrebné sa neustále vzdelávať a byť v centre diania. Tiež je dôležité mať sa od koho učiť a naberať skúsenosti (byť súčasťou zabehnutej realitnej kancelárie so skúsenými kolegami). Až po viac ako roku som začala mať akú takú sebaistotu a po štyroch rokoch sa referenčný kolotoč poriadne roztočil.
Obchodný duch je ďalšia kľúčová vlastnosť. Jedna vec je klientovi poradiť, druhá predať jeho nehnuteľnosť, čo najlepšie. No a tretia zachovať korektnosť počas rokovania o cene a ďalších podmienkach s kupujúcim, resp. súčasnom vyjednávaní s viacerými záujemcami o kúpu. Verte mi, nie každý sa na túto pozíciu hodí, nie každý dokáže zniesť toľko stresu a zodpovednosti každý deň!
Nakoniec som si nechala to najdôležitejšie. Dôveryhodnosť a osobná značka sú rozhodujúce. Pokiaľ by ma moje okolie nepovažovalo za zodpovedného, úprimného a spoľahlivého človeka, môžem rovno zabudnúť na svoju kariéru.
Marcela Bartovicová, RSc., AB Contact s.r.o.